درست مثل هر چیز دیگری، داده های گوگل آنالیت نیز دارای یک طرف تاریکی است که هر بازاریاب آنلاین باید از آن آگاه باشد! نقص داده ای که به عنوان «ترافیک تاریک» شناخته می شود، شناختن آن سخت است زیرا در لایه های هزاران فعالیت بازاریابی که هر ثانیه رخ می دهد عمیق است.

قبل از این که به موضوع بپردازیم، ابتدا به ما بگویید که ترافیک تیره چیست؟ و برای این، باید به عمق تجزیه و تحلیل وارد شوید. اکثر تلاش های بازاریابی آنلاین در افزایش ترافیک در وب سایت هدف قرار دارد و این به شیوه های مختلفی انجام می شود. شایعترین آنها عبارتند از: 1) ارجاع مستقیم و 2) ترافیک را از طریق تبلیغات هدایت می کند.


به عنوان مثال، شما می خواهید یک محصول را از یک وب سایت خاص خریداری کنید. بنابراین شما به سادگی روی آدرس سایت کلیک کنید و محصول را خریداری کنید. این ترافیک مستقیم است.


در حال حاضر، خواندن یک مقاله در وب را مطالعه کنید و درباره یک محصول خاص مطالعه کنید و روی متن لینک شده کلیک کنید و به سایت که در آن محصول فروخته می شود هدایت می شود. این باعث می شود که ترافیک شما از یک سایت به مقصد دیگر منتقل شود.

به طور کلی، یک وبسایت باید از طریق ارجاع مستقیم 10 تا 20 درصد کل ترافیک خود را دریافت کند. در غیر این صورت، سایت در نظر گرفته شده است که دسترسی به فقیر و باید در ایجاد آگاهی خود کار می کنند. با این حال، اگر ترافیک ورودی از طریق ارجاع مستقیم بیش از حد بالا باشد وب سایت ممکن است دارای ترافیک تاریک باشد.


ترافیک تاریک ترافیک ورودی است که از یک URL ناشناس می آید. برنامه های تجزیه و تحلیل فکر شامل آن می شود تحت ترافیک مستقیم، منبع ریشه ترافیک ممکن است ردیابی نیست. این به این دلیل است که ترافیک رشته مناسب ارجاع منبع اصلی را نداشت.


برخی منابع "ترافیک تاریک"


منبع بسیار زیادی وجود دارد که ترافیک تاریک را شامل می شود -


برنامه های موبایل (Whatsapp، Hangout، Messenger فیس بوک و پیاده روی): ترافیک تیره از آنها به سرعت در حال رشد است. به عنوان مثال، ترافیک که از طریق برنامه های رسانه های اجتماعی وارد می شود، به عنوان یک ارجاع برنامه نمایش داده نمی شود. همانطور که اکثر برنامه در مرورگر برنامه کاربردی استفاده می کند که قابل ردیابی نیست.

ایمیل: URL های به اشتراک گذاشته شده در ایمیل داده های منبع را ندارند.

سایت های ایمن (HTTPS): داده های منبع به ترافیک که از این سایت ها می آیند، اغلب گم می شوند.

صاحب کسب و کار و یا بازاریاب آنلاین ممکن است در مورد هر بازدید مستقیم از وب سایت از کاربری که URL را وارد کرده است یا با دسترسی به یک نشانک مطمئن نیست. در عین حال، آنها نمی توانند دریابند که آیا تلاش های بازاریابی آنها موفق بوده یا خیر. بعضی از بازدیدکنندگان به دلیل این تلاشها ممکن است به این سمت تاریک منتهی شود.


چرا باید به ترافیک تاریک توجه داشته باشید؟


خوب، اگر چه اکثر مردم هنوز در تاریکی در مورد ترافیک تاریک هستند، Groupon یک آزمایش انجام داد تا ناسازگاری ایجاد شده توسط ترافیک تاریک را نشان دهد. این شرکت تلاش کرد تا تفاوت بین جستجوی ارگانیک و ترافیک مستقیم را بررسی کند.


پس از شناسایی سایت خود به طور کامل، با ترافیک ورودی خود را بر اساس یک مکان خاص (مانند "هتل ها در کالیفرنیا")، آنها دریافت برخی از پاسخ های قابل توجهی. آنها جریان ترافیکی را انتخاب کردند که معمولا تعداد زیادی از ترافیک مستقیم را دریافت نمی کند - همه کاربران در واقع آن را تایپ می کنند. در طول این آزمایش، این شرکت نیز مشخص کرد که تفاوت زیادی در نوع مرورگر وجود دارد. در حالی که بیشتر ترافیک قابل اطمینان از ارجاع های مبتنی بر دسکتاپ بود، بدرستی برای ترافیک مستقیم از طریق اینترنت اکسپلورر مبهم بود.

به عنوان یک بازاریاب آنلاین، باید درباره ترافیک تاریک نگران باشیم، زیرا دشوار است بدانیم که آیا تلاش های بازاریابی کار می کند یا خیر. به دلیل این آمار ترافیک اشتباه و سطوح از منابع مختلف، سخت است که به بررسی تلاش های بازاریابی آنلاین. بنابراین، یک بازاریاب نمی داند چه چیزی باید تغییر کند یا اینکه چگونه یک کمپین مداوم را ارتقا دهد. این به نوبه خود منجر به تصمیم گیری بد در سطح بازاریابی استراتژیک خواهد شد.


ترافیک تاریک نیز دلیل اصلی این است که کانال هایی مانند جستجو، برنامه ها، بازاریابی ایمیل، اعتبار دریافت نمی کنند که در واقع شایسته آن هستند.


معامله با ترافیک تاریک!


سه راه برای انجام این کار وجود دارد -


پارامترهای UTM: این احتمالا بهترین راه برای کنترل ترافیک تاریک است. فقط تمام لینک ها در کمپین ها یا محتوا را با استفاده از پارامترهای Google UTM تگ کنید. این مسئله را حل خواهد کرد.

کدهای UTM پارامترهای ساده هستند که در انتهای URL اضافه می شوند. پارامترها اطلاعات اضافی مربوط به لینک را نشان می دهند.


برخی از کدها عبارتند از:


منبع کمپین (utm_source): این موتور جستجوگر، شبکه اجتماعی یا ایمیل اطلاعات کمپین را فراهم می کند.

کمپین رسانه (utm_medium): اطلاعاتی در مورد رسانه مانند اجتماعی و ایمیل ارائه می دهد.

مدت زمان کمپین (utm_term): این اعلام می کند که آیا از کمپین های تبلیغاتی یا جستجو پرداخت می شود.

محتوای کمپین (utm_content): اطلاعاتی در مورد محتوا ارائه می دهد

نام کمپین (utm_campaign): اطلاعاتی در مورد کمپین / ارتقاء ارائه می دهد.

از Google Analytics استفاده کنید: تاسف است که هیچ راهی دقیق برای شناسایی یا جلوگیری از ورود گوگل آنالیتال از ترافیک تاریک به عنوان ترافیک مستقیم وجود ندارد. با این حال، روش هایی برای تخمین میزان ترافیک مستقیم ترافیک در ترافیک وجود دارد.

با نگاه کردن به صفحات اصلی برای ترافیک مستقیم می توان ترافیک تیره را شناسایی کرد. گزارش ترافیکی هر سفر می تواند در مورد منبع آن بسیار سخن بگوید. آنها در مورد ترافیک ناشی از منابع تاریک تیره نشان داده می شوند.


یک کاربر تجزیه و تحلیل پیشرفته که می تواند گزارش های سفارشی ایجاد کند، می تواند به راحتی صفحاتی را فیلتر کند که ممکن است به طور مستقیم به صفحه اصلی یا صفحه های جلو جذب بازدید کنندگان شوند. یک کاربر تجزیه و تحلیل پیشرفته می تواند ترافیک تیره را با ارزیابی بازدیدها پس از حذف صفحه های فرود از گزارش ترافیک شناسایی کند.


اگرچه غیر ممکن است که منابع ریشه ای از ترافیک تاریک را افشا کند، یک بازاریاب به راحتی می تواند سرنخ هایی از میزان ترافیک تاریک را بدست آورد. بنابراین، آنها می توانند بر اساس استراتژی های بازاریابی خود بسازند.


تجزیه و تحلیل کمپین ها: راه دیگر بر اساس دو روش قبلی است! پس از کشیدن ترافیک مستقیم "واقعی"، می توانید ترافیک تاریک را با بازبینی مبارزات بازاریابی موجود خود تست کنید. اگر چه این کار با کمپین های گذشته بسیار مفید نیست، شما مطمئنا می توانید کمپین های کنونی را که بازدیدهای مستقیم را افزایش داده اند، تحلیل کنید.