دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به بازاریابی محصولات و خدمات در بستر اینترنت، اپلیکیشن موبایل و دیگر رسانههای دیجیتالی مانند تلگرام اتلاق میشود. به زبان ساده سایت، اپلیکیشن موبایل, صفحه تلگرام و یا صفحه اینستاگرام شما همان مغازه شما در بازار و یا دفتر کار شما است و دیجیتال مارکتینگ جایگاه شما را در این بازار مشخص میکند. هرچه به این ابزار مسلطتر باشید معادل این است که جایگاه بهتری در بازار و به تبع آن در ذهن مشتریان خود خواهید داشت که منجر به فروش بیشتر خواهد شد. یکی از مهمترین مزیتهای فضای آنلاین نسبت به دنیای واقعی این است که این امکان را به ما میدهد با هزینه بسیار کمتر نسبت به دنیای واقعی کسبوکار خود را راهاندازی کنیم و اثر بخشی تمام کارهای انجام شده را با زدن چند کلیک مشاهده کنیم.
تعریف ساده دیجیتال مارکتینگ؟
در ساده ترین تعریف دیجیتال مارکتینگ پیشبرد فروش محصول یا برند از طریق یک یا چند نوع از رسانه های الکترونیکی است. دیجیتال مارکتینگ به دلیل استفاده از کانال ها و متد هایی برای تحلیل فرآیند کمپین بازاریابی و سنجش اثر بخشی فعالیت ها به صورت در لحظه، از بازاریابی سنتی متمایز شده است. دیجیتال مارکتینگ(بازاریابی دیجیتالی) به خاطر داشتن بالاترین اثرگذاری در جلب نظر مشتریان و سادگی استفاده، در بین روشهای بازاریابی موجود، به سرعت در حال کسب محبوبیت نزد صاحبان کسب و کارها است. بدون توجه به اندازه یک کسب و کار، اغلب آنها در حال استفاده از این روش بازاریابی هستند. زیرا بازاریابی دیجیتالی مزایای زیادی دارد که یکی از مهم ترین آنها ارزانترین روش برای دستیابی به میلیون ها نفر مخاطب در بازار هدف و امکان دسترسی سریع و هدفمند به مخاطبانتان است. بازاریابان دیجیتالی فرآیند بازاریابی را شامل اینکه چه چیزهایی در حال دیده شدن هست، برای چه مدت و چه بازه زمانی، نرخ تبدیل فروش و این که چه محتوایی بازدهی دارد و غیره را مرتب بررسی می کنند.
رسانه دیجیتال بسیار فراگیر است به همین دلیل مصرف کننده یا کاربر قادر به دستیابی به اطلاعاتی که مورد نیاز اوست در هر زمان و مکانی می باشد. رسانه دیجیتال یک منبع همیشه در حال رشد از سرگرمی، اخبار، خرید و تعاملات اجتماعی است و مصرف کنندگان نه تنها در معرض برند و اطلاعات شرکت شما قرار می گیرند بلکه از دوستان، رسانه ها، خویشاوندان، صاحب نظران و سایرین نیز در مورد برند شما خواهند شنید. احتمال اینکه آن ها را باور کنند بسیار بیشتر از احتمال باور کردن حرف های شماست. مردم برندی می خواهند که قابل اعتماد باشد، شرکتی که آن ها را بشناسد، ارتباطاتی که شخصی سازی شده و مرتبط هستند و به آن ها پیشنهادات متناسب با نیازهایشان ارائه دهند.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
ابزارهای جایگاهیابی:
· ایمیل مارکتینگ
- بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
ابزارهای تحلیلی:
گوگل آنالیتیکس
ابزارهای جایگاهیابی:ابزارهایی هستند که به شما کمک میکنند در جستوجوی گوگل جزء اولین نتایج جستوجو باشید و یا بیشتر دیدهشوید (در دنیای واقعی: خریدن مغازه دو نبش در جایی پر رفتوآمد (
ابزارهای تحلیلی:ابزارهایی هستند برای تحلیل این که چه تعداد کاربر در روز به سایت شما میآیند چند کاربر در سایت شما عضو شدهاند، چند کاربر خرید کردهاند و در مجموع چه رفتاری در سایت شما داشتهاند (در دنیای واقعی: چند نفر وارد مغازه شما شدهاند، چند نفر برای اطلاع از تخفیفها به شما اطلاعاتشان را دادهاند و در نهایت چند نفر از شما خرید کردهاند(
دیجیتال مارکتینگ و کانال های وابسته به آن بسیار مهم هستند. تنها شناخت مشتریانتان کافی نیست. شما باید بهتر از هر شخص دیگری آن ها را بشناسید تا به بهترین شکل با آن ها در زمان و مکانی مناسب تعامل داشته باشید. برای انجام این کار به دیدگاهی جامع از انتظارات و ترجیحات آن ها در تمامی کانال ها – وب، شبکه های اجتماعی، موبایل، ایمیل مستقیم، مراکز فروش و غیره نیاز دارید. بازاریابان از این نوع اطلاعات برای خلق و پیش بینی تجربه هماهنگ و پایدار مشتری نیازمندند تا مشتریان را در چرخه خرید همراهی کنند. هر چه قدر بینش شما نسبت به رفتار و ترجیحات مصرف کننده عمیق تر باشد، احتمال درگیر کردن مشتریان در تعاملات سود آور بیش تر خواهد بود.
حوزه بازاریابی دیجیتالی شامل ایمیل مارکتینگ، مدیریت الکترونیک ارتباط با مشتری و فعالیتهای بازاریابی است که از طریق رسانه های اینترنتی انجام می شود.
دیجیتال مارکتینگ دارای چند کانال مختلف است:
- بازاریابی همکاری در فروش
- تبلیغات کلیکی
- ایمیل مارکتینگ
· بازاریابی برون گرا
- بازاریابی موتور جستجو
- بازاریابی شبکه اجتماعی
· بهینه سازی موتور جستجو
بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate Marketing) :
نوعی بازاریابی است که در آن کسب و کار برای جذب کاربر یا فروش کمیسیون پرداخت میکند.
تبلیغات کلیکی (Display Advertising):
بنر های تبلیغاتی که بر روی وب سایت های پر بازدید یا بلاگ نمایش داده می شوند و ترافیک وب سایت را افزایش می دهند. این عمل میزان آگاهی از برند را نیز افزایش می دهد.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing):
فرآیند تعامل و ارتباط با مشتری از طریق ارسال ایمیل هدفمند به مخاطبان هدفمند است.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing):
نوعی بازاریابی اینترنتی است که از طریق به اشتراک گذاری رایگان محتوای ارزشمند با مشتریان انجام می شود و در این روش مشتری می تواند به مشتری وفادار شما تبدیل گردد.
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing):
نوعی بازاریابی از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو انجام می شود مثل تبلیغات کلیکی گوگل یا گوگل ادوردز این نوع بازاریابی شامل تبلیغات متنی و جایگاهی، تبلیغات پولی و بهینه سازی موتورهای جستجو است.
بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization):
برخلاف بازاریابی موتورهای جستجو، بهینه سازی موتورهای جستجو ماهیتی غیر مالی دارد و بر اساس روند طبیعی پیشبرد محتوا و وب سایت بر روی موتورهای جستجو اتفاق میافتد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) :
بر اساس نام آن، بازاریابی شبکه های اجتماعی فرآیند پیشبرد و معرفی یک وب سایت از طریق بسیاری از شبکه های اجتماعی همانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، پینترست و ... است.
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
اینترنت قدرت مرتبط کردن مخاطبین شما را به طور همزمان در سراسر دنیا دارد. بنابراین میتواند کسب و کار شما را به میلیون ها نفر در بازار هدف معرفی کند. مهمترین نکته در محبوبیت دیجیتال مارکتینگ عدم نیاز به پرداخت هزینه های گزاف بازاریابی همانند دنیای بازاریابی سنتی است.
علاوه بر آن میزان موثر بودن و اثر بخشی کمپین شما به سادگی با استفاده از ابزار تحلیل گر وب سایت قابل سنجش است.
در هر حال برای استفاده از پتانسیل های این بازار باید بسیاری از واقعیت های آن را درک کنید و بیاموزید، تا با استفاده از آن ها متوجه شوید آیا تلاش های شما منجر به بازگشت سرمایه ای که در کسب و کارتان به دنبال آن هستید می شود یا خیر؟
مزایای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به بیان مهم ترین مزایای آن پرداخته می شود:
نتایج قابل سنجش
در بازاریابی سنتی هیچ راهی برای سنجش تعداد افرادی که بیلبورد شما را دیدهاند یا به جای دیدن آگهی کاغذی، آن را در سطل زبالههای بازیافتی انداختهاند، وجود ندارد. اما دیجیتال مارکتینگ، گزارش هایی منسجم و قابل اعتماد به شما ارائه میدهد تا برای مثال، تعداد دقیق افرادی که ایمیل شما را باز کرده یا روی لینک خاصی کلیک کردهاند را بدانید.
قابلیت شخصیسازی
امروزه مصرف کنندگان به دنبال خدمات خصوصی و سفارشی هستند؛ کاری که در بازاریابی سنتی به طرز آشکاری ممکن نخواهد بود، زیرا این نوع بازاریابی دارای ماهیتی عمومی است. اما دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای شگفت انگیز خود این امکان را به شما میدهد که از علایق و اولویتهای اشخاص برای سفارشی کردن پیامی که دریافت میکنند استفاده کنید. در واقع شاید بتوان “شخصی سازی” را بزرگترین مزیت بازاریابی دیجیتال و آنلاین دانست.
هزینه پایین برای استفاده
کارهایی که در حوزه بازاریابی سنتی صورت میگیرند، مانند بیلبوردها و تبلیغات رادیو و تلویزیونی در حال حاضر بسیار پرهزینه هستند. ولی محصولات دیجیتال مارکتینگ در سایزهایی مقیاسپذیر عرضه میشوند؛ بدین ترتیب، تمامی کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ میتوانند از این محصولات برای دستیابی به مخاطبان با مناسبترین قیمتها استفاده کنند.
دستیابی به مخاطبین بیشتر
از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین انجام میشود، حوزه ای وسیع و جهانی تر از مخاطبین را در بر میگیرد. در حالی که بازاریابی سنتی شما را به یک منطقه جغرافیایی محدود میکند، دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه میدهد تا با نرخ بالایی از اثربخشی به مخاطبین بینالمللی خود دسترسی داشته باشید.
بهینه سازی آسان
دیجیتال مارکتینگ همراه با گزارش است، و این یعنی اگر شما در این نوع از بازاریابی با عملکردی ضعیفتر از میزان مورد رضایتتان مواجه شوید، پیدا کردن جای این مشکل و تغییر دادن آن آسان خواهد بود. شما حتی میتوانید چند چیز متفاوت را امتحان کنید، بسنجید که کدام یک بهترین عملکرد را داشته و همان را به عنوان هدف و رویکرد رو به جلوی خودتان انتخاب کنید.
نرخ بالاتر جلب مشتری
یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که جلب مشتری به صورت آنلاین تنها با چند کلیک صورت میگیرد. به جای اینکه مشتریان، گوشی تلفن را بردارند یا سوار ماشین بشوند و تا فروشگاه شما رانندگی کنند، میتوانند از طریق ایمیلی که فرستادهاید وارد وبسایت شما شوند و خریدشان را انجام دهند و با آسایش در حالیکه روی مبل لم دادهاند، درباره سازمان شما اطلاعات کسب کنند.
بدون شک با توجه به تمامی نکاتی که در بالا اشاره شد، اهمیت کسب دانش تجربی موثر در زمینه دیجیتال مارکتینگ و آموزش حرفه ای در این حوزه از ملزومات تمامی کسب و کارها در عصر حاضر می باشد.
چالش های پیش روی بازاریابان دیجیتالی چیست؟
- افزایش تصاعدی کانال های دیجیتالی: مصرف کنندگان از کانال ها و ابزارهای گوناگونی برای مصارف و اهداف متعددی استفاده می کنند.
- افزایش رقابت: کانال های دیجیتالی نسبت به رسانه های سنتی ارزان قیمت تر هستند. این امر سبب دسترسی انواع کسب و کار ها از هر اندازه ای به این کانال ها می شود که نهایتا جلب توجه مصرف کنندگان را سخت تر و رقابتی تر می نماید.
- حجم بالای داده ها: مصرف کنندگان حجم عظیمی از اطلاعات را در کانال های دیجیتال باقی می گذارند. بررسی و تنظیم همه آن ها بسیار کار سختی است و قدرت تصمیم گیری شما را مشکل می کند.
سه کلید اصلی برای موفقیت بازاریابان دیجیتالی
- ارتباطات پیچیده با مشتریان را در بسترمتنوع دیجیتال و سنتی مدیریت کنید.
- تعاملات پویا با مشتریان داشته باشید و به آن ها پاسخ دهید.
ارزش های مورد نظر خود را از انبوه اطلاعات استخراج کنید و تصمیمات بهتری با سرعت بیشتری بگیرید.